Neljapäeval toimunud ekspordikonverentsi Made in Estonia paneelarutelul tõdesid eksportijad, et koroonakriisi tingimustes on uutele turgudele sisenemine muutunud keerulisemaks.
Termotöödeldud puidu tootja AS-i Thermory juhatuse liikme ja müügidirekori Katrin Reinaste-Parve sõnul on uute ärisuhete loomine muutunud, kuid samaks on jäänud tõsiasi, et äri tehakse alati inimeste vahel – usalduse loomine on endiselt oluline.
Ta lisas, et kommunikatsioon on liikunud pärismaailmast virtuaalkeskkonda ning see töötab hästi olemasolevate kliendisuhete hoidmisel, kuid keerulisem on uutele turgudele sisenemine.
Reinaste-Parve küll möönis, et ei ole võimatu uuele turule minna ka virtuaalsete kanalitega, kuid see võtab oluliselt rohkem aega. Tema hinnangul on oluliselt lihtsam libastuda, kui lood kontakti ainult internetis, sest igaüks, kellel on natukenegi ressurssi suudab luua endale suursuguse kuvandi.
Laminaatplaatide tootja OÜ Plaat Detail juhatuse liige Jaen Uussalu nõustus, et digitaalses maailmas täiesti uusi kliendisuhteid leida ning neile selgeks teha, et ettevõtte tooted on väärt ostmist, on keeruline. Samas ta nentis, et uusi kliendisuhteid on siiski juurde tulnud, aga kaua turul olnuna on ettevõttel hea võrgustik, mis võimaldab sõita nii-öelda inertsil.
Uussalu sõnul on harjumatu, et ei toimu klientidega kohtumisi, mis on tegelikult tihe osa tööst ning millega anti edasi toote nii-öelda lugu. Ta lisas, et nüüd on eesmärgiks kodulehe täiendamine, mis annaks parema ülevaate nende toodetest.
Uussalu juhtis tähelepanu ka üleüldisele digivestluste kultuurile. Ta tõi välja, et ka videokoosolekute puhul peaks rohkem mõtlema nii tausta kui ka riietuse peale – ettevõtte professionaalsust näitab ka digikoosolekute professionaalsus.
Ka jalatsitootja AS-i Samelin tegevdirektor Leida Kikka on seda meelt, et kriis on muutnud ekspordi keerulisemaks. Tema sõnul tähendas koroonakriisi algus seda, et erinevad messid, kus tooteid esitleda ja kus inimesed nendega füüsiliselt tutvuda saavad, jäid ära.
Kikka hinnangul on videokõnedes palju segavaid faktoreid ja tähtis on inimestega kohtuda korduvalt. Ta leiab, et ainult virtuaalselt suhtlemine ei aja asja ära. Ka reisipiirangud on tema vaates negatiivne aspek, sest näiteks riigihangete puhul käiakse tootmisvõimekust üle vaatamas.
Seetõttu eelistatakse Kikka sõnul praegustes oludes lähemal asuvaid tootjaid, kelle käest saab tooted kiiremini kätte ning keda on võimalus vajadusel külastada.
Vastupidisel seisukohal oli aga valmissaunade tootja Iglucrafti tegevjuht Priit Kallas, kelle sõnul oli ettevõte juba enne kriisi harjunud sellega, et asjaajamine käib läbi videokõnede ning muude sarnaste kanalite. Tema hinnangul on toote puhul keskse tähtsusega lugu ja bränd – sellest tekib ka usaldus.
Kallase sõnul ei olnud koroonakriisi tekitatud olukord Iglucrafti jaoks uus, vaid lihtsalt eeldas suurema rahavoo suunamist sotsiaalmeediaturundusse.