Kantar Emori läbi viidud uuringu kohaselt kaasnes koroonaviirusest põhjustatud eriolukorraga hüppeline kasv nii e-ostjaskonna laiuses kui ka ostusageduses.
Sagedaste e-ostjate arv kasvas seejuures eelmise aasta aprill-mai perioodiga võrreldes 80 protsendi võrra.
Igakevadise e-kaubanduse trendiuuringu andmetel lisandus samas võrdluses samuti hulgaliselt uusi e-ostjaid, kel puudus varasem kokkupuude veebist kaupade või teenuste ostmisega. Uusi e-ostjaid said enim juurde toidukaubad, elektroonika, ravimid ja aiakaubad, teatas Kantar Emor.
Kantar Emori ostukäitumise ekspert Kersten Jõgi märkis pressiteates, et kui möödunud aastal samal ajal oli internetist aasta jooksul midagi ostnud 73 protsenti, siis nüüd juba 92 protsenti küsitletutest.
Sagedasi veebiostjaid ehk neid, kes teevad e-oste vähemalt kaks-kolm korda kuus, on nüüd aasta varasema 23 protsendi asemel 41 protsenti. “Senist e-kaubanduse kasvutrendi arvestades poleks me tavaolukorras vaikselt edasi purjetades nii kõrgele tasemele lähima kolme aasta jooksul küll kindlasti jõudnud,” kommenteeris Jõgi.
Ta lisas, et piirangutest tingitud raputus, mil tavakaubandusest ostmine oli piiratud ja ka tervisele ohtlik, sundis inimesi harjumuspärastest raamidest välja ning lõhkus seniseid ostubarjääre nii esmakordset ostu tehes kui ka uusi kaubagruppe ostes. “Selge on see, et olukorra normaliseerudes liikus suur osa ostudest tagasi tavakaubandusse, kuid väidetavalt ostab 16 protsenti veebiostjatest ka nüüd rohkem e-poodidest,” sõnas Jõgi.
Kaubagruppidest näitab aasta lõikes suurimat kasvu ravimite e-ostjaskond, mis on mullusest 2,7 korda suurem. Kasvutempolt järgnevad toidu- ja aiakaubad, mõlema ostjaskond on laienenud ligi kaks korda. “Kui seni eristusid need kolm kategooriat teistest oluliselt madalama e-ostjaskonnaga, siis sel aastal on nad teistele järele jõudnud ja näiteks lasteriiete kaubagrupist juba möödunud,” märkis Jõgi.
Jõgi osutas, et elektroonika veebiostjaskond on kasvanud 83 protsenti – sellele andis tema hinnangul tugeva tõuke eriolukorrast tingituna kodudesse kolinud kool ja töötegemine, milleks vajati erinevaid tehnikaseadmeid.
Jõgi sõnul peegeldab elektroonikakaupade konkreetsete ostukohtade eelistus hästi üldist tendentsi, mil eriolukorras oli välisriikidest kaupade tellimine häiritud ning globaalsed suurettevõtted kaotasid kliente kohalikele e-poodidele. Elektroonikakaupade puhul on kõige eelistatumad e-poed 1a ja Euronics, suurim kukkuja on senine lemmik AliExpress.
E-kaubanduse trendiuuringus olid vaatluse all inimeste e-ostlemise kogemused ja praktikad, milliseid kaupu ostetakse, kodu- ja välismaiste e-poodide osakaalud, erinevate tehniliste seadmete kasutamine ostlemisel ning eelistatud e-poed. 2020. aasta uuringu küsitlusperiood aprill-mai langes Covid-19 eriolukorra lõpuperioodile ning vahepeal suletud kaubanduskeskused mõjutasid e-ostmist oluliselt.
E-kaubanduse trendiuuringus küsitles Kantar Emor 1000 Eesti elaniku vanuses 15–74 aastat. Uuring toimus 2020. aasta kevadel perioodil aprill-mai.