Möödunud nädalal allkirjastas Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) riigihanke võitnud ühispakkujatega lepingu kahe surugaasi terminali rajamiseks; hankelepingu mahuks on ligikaudu 80 miljonit eurot. 

Lepingu tulemusel rajab TLT koostöös ühispakkujate Bioforce Infra OÜ, CNG Fuels LTD ja ICP Solutions OÜ-ga Kadaka tee ja Peterburi tee bussiterminalidesse biometaanipõhised gaasitanklad, kus järgneva kümne aasta jooksul varustatakse uusi surugaasil sõitvaid busse keskkonnasõbralikuma kütusega, teatas TLT. 

TLT juhatuse esimees Deniss Boroditš sõnas pressiteate vahendusel, et 2020. aasta teisest poolest algab pealinna bussiliikluse keskkonnasõbralikele lahendustele üleminek ning järgneva nelja aasta jooksul uueneb suurem osa Tallinna bussipargist. Esimesed 100 uut gaasibussi jõuavad TLT teatel Tallinna liiklusesse selle aasta hilissuvel. 

Riigihange surugaasi tarneks ning gaasitanklate ehituseks kuulutati välja läinud aasta juunis ning selle võitja selgus oktoobris, kuid Eesti Gaasi tütarfirma Bussitanklad OÜ vaidlustas hanke tulemused.

Hankevaidluse venimise tulemusel on gaasiterminalide ehitamiseks jäänud lühike ajaraam ning selleks, et hilissuvel saaksid esimesed uued surugaasil sõitvad bussid teenust osutada on TLT teatel vajalik luua ajutised tankimispunktid. 

Bioforce Infra juhatuse esimees Henry Uljas sõnas pressiteates, et esimesed ajutised gaasitanklad valmivad eeldatavalt augustis, mil liinile jõuavad ka esimesed gaasibussid.

“Alternatiivset tanklat kasutatakse kuni põhiterminalide valmimiseni ning need jäävad terminalide käivitamisel reservi ehk ajutisi tanklaid saab hiljem kasutada põhiterminali võimalike rikete korral,” selgitas Uljas. 

Ta lisas, et ajutised tankimisjaamad on mobiilsete seadmetega ja neid on võimalik liigutada ning vajadusel teises kohas üles panna. “Seadmed tarnime samadelt tootjatelt nagu põhiterminali puhulgi ning need võimaldavad busside kiirtankimist,” sõnas Uljas.

“Kahes terminalis on võimalik tankida ööpäevas kuni 400 gaasibussi. Terminalides on tavapärane maagaasi ühendus ning surugaasi komprimeerime kohapeal,” märkis Uljas. Hinnanguliselt kulub 350 gaasibussi tankimiseks aastas ligikaudu 15 miljonit normaalkuupmeetrit surugaasi.

Uljase sõnul valmib Peterburi tee gaasiterminal lepingust tingitud ajaraami arvestades 2021. aasta jaanuaris ja Kadaka tee terminal sama aasta juulis. 

TLT hinnangul on uute biometaanil sõitvate busside liinile jõudmisel tegemist viimaste aastate suurima keskkonnasõbraliku uuendusega Tallinna ühistranspordi ajaloos.

Järgnevate aastate jooksul on Boroditši sõnul kavas uuendada ligi 70 protsenti senisest bussipargist. Ta lisas, et tulevatel aastatel jäävad gaasibusside kõrval liinile veel vaid uuemad euro6 saastenormidele vastavad ühissõidukid, mida seni on reisijad ka kõige mugavamaks pidanud.   

“Surugaasi busside suurimaks kasuteguriks on kindlasti keskkonnasäästlikkus, kuid ka see, et uuenenud bussipargiga hoitakse kokku vana ja kulunud taristu remondi- ja ülalpidamiskuludelt,” sõnas ta.

Kõigi 350 biometaanil sõitvate busside liinile jõudmisel väheneb Boroditši sõnul süsinikdioksiidi (CO2) linnaõhku paiskamine ligikaudu 25 000 tonni võrra aastas. Ühtlasi väheneb ühistranspordi sõltuvus diiselkütusest ligikaudu 9 miljoni liitri võrra aastas.

POSTITA KOMMENTAAR

Palun sisesta kommentaar !
Palun sisesta oma nimi