Euroopa Liidus hakkab 1. jaanuarist 2020 kehtima uus kasvuhoonegaaside vähendamise nõue, mis tõotab Eesti vedelkütuseturgu raputada.
Alexela Eesti juhatuse liige Alan Vaht ütles ERR-ile, et kui seni on biokütuse kohustust täidetud vedelkütuseseaduse alusel, siis uuest aastast rakendub kogu Euroopas lisaks ka nõue vähendada kasvuhoonegaase kuue protsendi võrra ning see kohustus pannakse tarnijatele.
Seadusemuudatus toob kaasa hoopis kardinaalsemaid muudatusi, kui tänavu aprillis rakendunud kümneprotsendiline biolisandi kohustus.
“Igaüks vaatab, kuidas ta selle kuus protsenti CO2 vähendamist saavutab. See on nii tõsine eesmärk, et täna hinnata, mis juhtuma hakkab, on päris keeruline,” lausus Vaht.
“Oleme aastaid rääkinud majandusministeeriumile, et meil on vaja biokütuse segamist otse autosse laadimisel, mis võimaldaks tekitada palju suuremat konkurentsi. Täna on nii, et kõik segatud kütus tuuakse juba riiki sisse, aga kui meil oleks võimalik autosse segamisel lisada biokütust, annaks see meile paindlikkuse tuua kütuseid Valgevenest, Venemaalt, Taanist,” loetles Vaht.
Alexela juhatuse liikme sõnul on kõik teised Euroopa Liidu riigid selle nii lahendanud, et biokütust lisatakse otse autosse kütuse laadimisel, aga Eestis ei ole see lubatud, sest kardetakse, kuidas sellisel juhul kütuse kvaliteeti kontrollida.
Ta tõi välja, et Läti ja Leedu on öelnud, et nemad seda kohustust täita ei suuda. Eesti kavatseb seda aga teha, sest meil on sellised seadused juba ammu vastu võetud. Kuidas sellega aga hakkama saadakse, pole praegu selge.