Lääne-Virumaal Kunda tööstuspargis käivitati uus rehvipurustus tootmisüksus T2O

Uus rehvipurustusliin suudab pressida kõik Eesti vanarehvid kummipuruks, millest Enefit Power toodab õli, potentsiaalset toorainet plasti- ja rõivatööstustele.     

Eestis tekib aastas umbes 15 000 tonni vanarehvi, millelele suures osas ei ole siiani leitud mõistlikku taaskasutuslahendust. Näiteks teatas seni rehvidele taaskasutusega tegelenud tootjavastustusorganisatsioon, et eelmisel aastal saadeti 44 protsenti Eestis kogutud rehvidest tuhandete kilomeetrite kaugusele Indiasse, kus need väidetavalt taas rehvideks ümber töödeldi. Samuti on vanarehve seni kasutatud plokkidena karjääride ja tee-ehituses või lihtsalt maha maetud ning veel mujalgi, millel on vähe seost taaskasutusega.  

Selline viis vanarehvide probleemi lahendamiseks ei rahuldanud mitut Eesti rehvimüüjat, mistõttu otsustasid Ragn-Sells ja Enefit Power seljad kokku panna, et lahendada aastatega süvenenud probleem. Selle tulemusena pandi Kundasse püsti Eestis ja kogu Balti regioonis esimese vanarehvide purustusliin T2O, mis lahti kirjutatult ja tõlkes tähendab rehvid õliks.     

Ragn-Sells Eesti juhatuse esimehe Kai Realo sõnul on koostöö Enefit Poweriga vanarehvide taaskasutamisel heaks näiteks suunast, kuhu Eesti peaks jäätmete käitlusel liikuma.

“Oleme pikalt vaadanud jäätmeid kui midagi, mis on kasutu ja mõttetu rämps, samas kui enamik tarbimisest kõrvaldatu sisaldab sinna esialgselt pandud materjale, mida saaks kasutada tihti uuesti ja uuesti,” lausus Realo. “Ringmajandus ei ole midagi kunstlikult pealesurutut, vaid see on mõistlik lähenemine meile, kui ühiskonnale antud ressurssidele. Nutikad on need, kes ei raiska ega kuluta asjatult. Taaskasutus- ja ringluslahendused on nutika mõtlemise tulemused.”

Enefit Poweri juhatuse esimees Andres Vainola ütles, et nende tehastel on tegelikult võimekus vedelkütusteks ümber töödelda kõik Eestis, Lätis ja Leedus tekkivad vanarehvid. “Rehvid saab pürolüüsida vedelkütusteks, millest tulevikus on võimalik toota toormaterjali näiteks rõiva- ja plastitööstusele. Meie tehnoloogia abil saab vanarehvid kasutusele võtta uue toorainena, vähendada seeläbi teiste toormete kasutamist ja loodusesse sattuvat rehviprügi ning hoida keskkonda,” selgitas Vainola. 

Uues Kunda rehvipurustus tootmisüksuses kummiosa purustatakse esmalt tükkideks, mis sobivad Enefit Poweri Auvere pürolüüsitehasele õli tootmiseks. Vanarehvide kogumise ja T2O tootmisüksusesse toimetamise eest vastutab rehvide maaletoojate poolt loodud uus tootjavastutusorganisatsioon, MTÜ Estonian Tyre Recycling (ETR).

ETR-i tegevjuht Kaur Kuurme selgitas, et termiline töötlemine on maailmas järjest kasvav vanarehvide taaskasutusviis. “Eestis on osatud põlevkivi pürolüüsida juba enam kui 100 aastat. Tänu Ragn-Sellsi Balti regiooni moodsaimale liinile ning Eesti Energia unikaalsetele seadmetel suudame me seda nüüd rakenda vanarehvide probleemi lahendamisel,” lausus ta. “Sellega saame me olla maailmas suunanäitajad.”  

Kuurme sõnul on nüüd Eesti rehvide maaletoojate jaoks lahendatud rehvide taaskasutamise küsimus, sest kahe ettevõtte koostöös suudetakse uueks tooraineks töödelda suurem kogus rehve, kui Eestis aastas tekib. “Samuti ei ole maaletoojad oma taaskasutuslahendustes edaspidi sõltuvad rahvusvahelisest logistikast või välispartneritest, kus alati võib ootamatusi tekkida, nagu senine praktika on ka näidanud,” lisas Kuurme. “Nüüd saab kõik rehvid siinsamas kohapeal ära käidelda, järgides olulisi keskkonnanõudeid ja see annab kindluse pikaajalise ning  jätkusuuliku käitluslahenduse osas.”

Põhjamaade juhtiv keskkonna- ja ringmajandusettevõte Ragn-Sells investeeris Eesti esimese kestliku vanarehvide taaskasutuslahenduse loomiseks ligi kolm miljonit eurot. Viru-Nigula valda Kunda tööstusparki püsti pandud täiesti uus rehvipurustus-tootmisüksus annab tööd viiele inimesele. 

POSTITA KOMMENTAAR

Palun sisesta kommentaar !
Palun sisesta oma nimi