Bussisõitjate arv taastub pärast eriolukorra lõppu loodetust aeglasemalt, mistõttu bussiettevõtted viivitavad kommertsliinide taasavamisega.
Vaid üks bussifirma on kõik endised liinid taastanud. Kahe nädala eest taastas bussifirma Lux Express 18 väljumist neljas suunas: Tallinnast Tartu, Pärnu ja Kuressaare suunal ning Tartu–Narva suunal.
Lux Expressi tegevjuht Janno Ritsberg tunnistas, et kuigi bussiliiklus tõusis sellega vaevalt pooleni eriolukorraeelsest mahust, pole ettevõttel lähiajal plaanis rohkem väljumisi taastada. Kui varem tegi Lux Express näiteks Tallinna ja Tartu vahel 60–64 sõitu päevas, siis praegu on sõite olenevalt päevast 20–28. Ka Haapsalu, Narva ja Võru suunal on bussiliiklus hõre.
«Nõudlus pole olnud nii tugeva kasvuga, kui lootsime,» selgitas Janno Ritsberg. «Busside täitumus on olnud pärast eriolukorra lõppu 45– 50 protsenti. See annab märku, et nõudluse kiiret taastumist pole oodata.»
Pärast eriolukorra lõppu busside sõiduplaane uurinud inimesed rõõmustasid algul, nähes, et taas saab osta pileteid soovitud liinidele. Paraku kadusid mai lõpus mitmed liinid sõiduplaanist, näiteks Tallinna–Tartu hilisõhtused väljumised kell 21, 22 ja 23. Kes oli jõudnud pileti ära osta, sai Lux Expressilt kirja, et vähenenud reisijate arvu tõttu on mõned Eesti-sisesed väljumised veel suletud. Ettevõte palus valida teise väljumisaja ning saatis pileti ümbervormistamiseks sooduskoodi.
Janno Ritsberg selgitas, et segadus liinidega tekkis korralduslikel põhjustel. «Müüme bussipileteid internetis kuni kuus kuud ette, arvestasime eriolukorra lõpu kuupäevaga. Kui oli aru saada, et bussiliiklus kiirelt ei taastu, hakkasime piletiostmise võimalusi maha võtma paari-kolmenädalase sammuga.»
Tema sõnul olid ootused tegelikkusest suuremad ka 22. mail taasavatud rahvusvahelise bussiliikluse puhul Tallin na–Riia, Riia–Vilniuse ja Tallinna–Vilniuse liinidel. «Taastasime 33–35 protsenti väljumistest, teine nädal sai täis, busside täitumus on 40–45 protsenti,» nentis Ritsberg. «Riia–Vilniuse ja Tallinna–Vilniuse liinide täitumus jääb koguni alla 40 protsendi.»
Ta ütles, et seetõttu jälgib bus siettevõte olukorda ega taasta rohkem bussiliine enne, kui see hakkab end ära tasuma. Kasumlik äri tähendab busside keskmist täitumust 65–70 protsenti.
Eriolukorra ajal reisijateveo lõpetanud Taisto Liinid taasavas esimese liini 4. juunil marsruudil Valga–Viljandi–Tallinn. 5. ja 6. juunil hakkasid Taisto bussid sõitma Tallinna ja Pärnu vahel. Mõlemal suunal on päevas kaks väljumist.
«Kuna meditsiinilisest olukorrast tingitud tulevik on prognoosimatu, on meie lähenemine liinide avamisele ettevaatlik,» selgitas Taisto Liinide veokorraldaja Jan Landrat. «Plaanime jaanipäevaeelseks ajaks teenindada umbes poolt endisest liinimahust.»
Ta märkis, et kui reedeti ja pühapäeviti on bussid valdavalt täis, siis tööpäevadel tühjad. «Igapäevaseid bussireisijaid on vähem ja tugevalt annab tunda ka see, et turiste ei ole ja välismaalasi on bussides vähe,» ütles ta. «Meie Pärnu ja Tallinna vaheline bussiliiklus on ikkagi väga tugevalt turistidest sõltunud.»
MK Autobuss taasavas kõik oma endised bussiliinid 1. juunist. Ettevõtte veokorraldaja Tair Teder ütles, et busside keskmine täitumus on praegu 70 protsendi ringis. «Rahvas liigub, aga oluliselt vähem kui tavaliselt juunis,» märkis ta.
«Oleme liine tasapisi avanud, jälgime olukorda,» kommenteeris Go Busi juhataja Andrei Mändla. Tema sõnul on ettevõte taasavanud üle 70 protsendi kaugliinidest. «Rahvas liigub tõusvas trendis, aga endine olukord pole taastunud.» Sel nädalavahetusel taasavab Go Bus bussiliini Tallinna ja Hiiumaa vahel. «Varem sõitis meie buss suviti Tallinna–Käina liinil iga päev, nüüd proovime kõigepealt reedel ja pühapäeval,» seletas Andrei Mändla.
Maanteeamet on andnud bussifirmadele pärast eriolukorra lõppu 90-päevase üleminekuperioodi, mis tähendab, et ettevõtted ei pea kohe liine teenindama hakkama.