Karantiiniaeg oma piirangutega kaasa negatiivsed muutused meelelahutuse, toitlustuse, tervishoiu ja reisimise valdkonnas, ent alates aprilli teisest poolest on näha järkjärgulist tarbimise taastumist.

Eriolukorra viimane nädal näitab juba murrangulist karantiiniajal formeerunud tarbimismustrite muutumist, mis on teatud kaubandusharude jaoks kaasa toonud märkimisväärse tõusu, teatas SEB.

Nii tõusid eriolukorra lõpus näiteks mööbli, sisustuse ja aiandusega tegeleva haru käibed ligi 60 protsenti, kodukontori pidamisele viitava elektroonika valdkond 15 protsenti ja toidupoodide sektor 20 protsenti.

Samas on eriolukorra ajal olnud perioode, kus langus saatis valimatult kõiki kaubandusharusid. Lisaks iseloomustab eriolukorras tarbimist ka volatiilsus, mida mõjutas nii uudistevoog kui ka positiivsete COVID-19 diagnooside arv.

SEB Balti kliendianalüüsi ja andmeteaduse juht Lennart Kitt ütles pressiteates, et alates aasta 12. nädalast ehk 16. märtsist oli näha selget tarbimise hangumist. “Kui mõni valdkond, näiteks transport, turism ja meelelahutus, hakkas epideemia levimisel juba varem pidurduma, siis eriolukorra väljakuulutamisega kaasnes seal järsk põhjakukkumine, mis saabus kohe peale 11. nädalal toimunud paanilist kokkuostulainet,” ütles ta.

Vaadates eriolukorra kulutamisstatistikat, tundis Eesti tarbija ennast esimesel kuul SEB teatel väga ebakindlalt. Kulutamisargsuse tipp-punkt saabus perioodil, mil haiglaravi vajavate koroonahaigete arv saavutas haripunkti ehk umbes 12. aprillil, kuu pärast eriolukorra algust. Alles aprilli teisest poolest olid inimesed valmis suuremateks kulutusteks ja ostudeks ka igapäevaelust väljapoole jäävates valdkondades.

“Kui aga vaadata viimast paari nädalat, siis eriolukorra lõpus näeme olulist optimismi kasvu, millest saab loodetavasti tugev trend. Ka kaubanduskeskuste sulgemisest põhjustatud riidepoodide vahepealne 60-protsendiline langus taastus kaubanduskeskuste avamisel pea tavapärasele tasemele. Näeme ka kohvikute ja söögikohtade käibe taastumist, ehkki pisut aeglasemas tempos,” märkis Kitt.

SEB korraldatud tarbijakäitumise analüüs hõlmas 2020. aasta 8.–20. nädalat, aluseks on võetud panga klientide kaarditehingud. 

POSTITA KOMMENTAAR

Palun sisesta kommentaar !
Palun sisesta oma nimi