Estonia laevahuku rahvusvahelise uurimiskomisjoni esimene juht Andi Meister märkis usutluses Postimehele, et ta ei pea tõenäoliseks reisilaeva kokkupõrget allveelaevaga.

Meistri sõnul otsisid tuukrid toona vraki kogu nähtava pinna toll-tollilt läbi. “Seal ei olnud ühtegi auku. Tuukrid ei raporteerinud mitte ühestki august. On kaks võimalust, kas tunnistada Rootsi tuukrifirma, kes oma maine eest seisab, täielikuks petturiks, kes pumpas riigilt raha välja, või ütelda, et auk tekkis hiljem. Mind huvitabki, millal see auk tekkis,” ütles ta.

Meister leiab, et nüüd tuleb saata vrakile tuukrid, Rootsi, Soome ja Eesti meeskond, kes vaatavad selle prao üle. “Millal see pragu on sinna lõigatud? On see lõhatud või lõigatud? Mina ei arva midagi, sest insenerikutse ei luba mul midagi arvata, ma opereerin tõsiasjadega. [2005–2009 Estonia huku uurimiskomisjoni juhtinud] Margus Kurm rääkis nüüd seda, et oli kokkupõrge allveelaevaga, et see lõi laeva viltu ja laine lõi visiiri eest ära. Öelda võib igasuguseid asju,” nentis Meister.

Meister kokkupõrget allveelaevaga ei usu. “See oleks maailma ajaloos esimene kord, kus üks laev sõidab teisele sisse ja roolikambris laevaohvitserid ei tunne, et neile külje pealt sisse sõidetakse. Kui selline auk oleks olnud hukkumise hetkel, oleks see surmkindlalt teada olnud. Kuidas meeskond seda kokkupõrget ei tundnud? Ohvitserid komandosillal? Keegi ei maininud kokkupõrget poole sõnagagi,” ütles Meister.

Meistri kinnitusel on ta näinud kõiki videoid ning laeval polnud mingisugust auku. “Kas rootslased eskortisid salajast pakki allveelaevaga? Oli see Venemaa allveelaev, mis luuras seal ja sõitis külje pealt sisse? On palju lihtsamaid viise laeva põhja lasta kui hakata teda rammima, mille tulemusena saab allveelaev ise kannatada,” ütles Meister.

Eesti, Soome ja Rootsi valitsus moodustasid 29. septembril 1994 õnnetuse põhjuste väljaselgitamiseks ühiskomisjoni, mille mitu liiget vahetus töö käigus. Komisjon avaldas lõppraporti 3. detsembril 1997. Raporti järgi põhjustas laevahuku vöörivisiiri murdumine.

Sel ajal kuulusid komisjoni Eesti poolt Uno Laur (juht), Heino Jaakula ja Jaan Metsaveer, Soome poolt Kari Lehto­la, Heimo Iivonen ja Tuomo Karppinen ning Rootsi poolt Ann-Louise Eksborg, Hans Rosengren ja Olle Noord.

Esialgu juhtis Estonia uurimiskomisjoni Andi Meister, kes astus 1996. aasta juulis tagasi, põhjendades seda tervisega ja sellega, et komisjoni Rootsi pool varjab infot.

Parvlaev Estonia uppus 28. septembri öösel 1994. aastal sõites Tallinnast Stockholmi. Merekatastroofis hukkus 852 inimest 17 riigist.

POSTITA KOMMENTAAR

Palun sisesta kommentaar !
Palun sisesta oma nimi