Küberturvalisuse kampaania, mis pakkus inimestele võimalust testida ennast kümne kõige levinuma küberpettuse äratundmises, näitas, et vaid kümnendik Eesti elanikest tunneb kaasaegsed petuskeemid ära.

Kõige rohkem vigu tekitasid küsimused, mis puudutasid isiklike andmete avaldamist kolmandatele isikutele, ja võltslehe äratundmisega jäi hätta koguni 89 protsent vastanutest.

„Käes on kiire jõulukingituste tellimise aeg ning sellele mõeldes pöörasime juba septembrikuus oma küberturvalisuse testis tähelepanu ja näitasime kuidas tuvastada võltsitud veebilehte. Kahjuks ei tuvastanud 89 protsent testi tegijatest esialgu kõiki vigu, mis aitavad võltslehte ära tunda. Tulemused on üsna madalad, kuid samas teemale pidevalt tähelepanu toomine aitab meil küberpettuste pandeemiast üle saada,“ kommenteeris testi tulemusi SEB e-panganduse juht Baltikumis Tammo Otsasoo.

SEB tuletab meelde, et veebikaubandust aktiivselt kasutav inimene peab omama kindlat ülevaadet selle kohta, millistes kanalites ta oma krediitkaardi andmeid jaganud on. Lisaks peab kindlasti kontrollima oma konto väljavõtet vähemalt korra kuus ning tundmatute tehingute korral võtta viivitamatult ühendust oma pangaga. E-ostu sooritades peavad äratama kahtlust veebilehe liiga suured allahindlused, lohakalt teostatud disain ja selle kohta puuduv ja/või väga kehv tagasiside. Enne uues kanalis ostu teostamist soovitab pank lehe tagasisidet kontrollida ja teha täiendav taustauuring, mida on võimalik teha kasvõi ettevõte/veebinime otsingumootorisse sisestamise teel.

SEB andmetel ei kontrolli umbes 30 protsent e-kaubanduse klientidest täie tõsidusega e-poode, kuhu nad oma krediitkaardi andmeid sisestavad, või puudub neil selle kohta selge ülevaade. Samas, teostab panga andmetel e-kanalites oste teatud regulaarsusega üle poole Eesti elanikest. 2020. aasta andmed näitavad, et koroonakriisi ajal veebis sooritatud ostumahud on tugevalt kasvanud, saavutades mitmetes toodete ja teenuste valdkondades mitmekordse kasvu. Suurenenud on nii ostumahud 18 protsendiga, tehingute arvud 12 protsendiga kui ka unikaalsete ostlejate arvud 10 protsendiga. 

„E-kaubanduse kasvu tingimustes on eriti tähtis elanikkonnale õpetada ka vajalikke kaitse- ja ohutusmeetmeid, mis aitavad küberpettuse ohvriks langemisest hoiduda. Eriti oluliseks muutub see teadmine praegusel nii lähenevatest jõuludest kui ka koroonaviiruse teisest lainest ajendatud e-ostlemise perioodil. Jätkuvalt tuletame meelde ka seda, et oma isiklike andmete, paroolide, kasutajatunnuste või e-autentimispäringute kinnitamist kolmandate isikute palvel teha  ei tohi,“ võtab Tammo Otsasoo teema kokku.

Soovi korral saab SEB küberturvalisuse testiga tutvuda aadressil https://www.kyberkatse.ee/. Lisainfot küberturvalisuse teemal pakub ka pidevalt täienev SEB Foorumi alamleht küberturvalisuse kohta: https://www.seb.ee/foorum/kuberturvalisus.

SEB Panga küberturvalisuse teavituskampaania tõi pangale konkursil Aasta Digitegu 2020 võidu veebilehe arenduse/kampaanialehe kategoorias ja lisaks pälvis see Grand Prix’, millele kandideerisid kõikide kategooriate võitjad. 

POSTITA KOMMENTAAR

Palun sisesta kommentaar !
Palun sisesta oma nimi